Kohdataan
Aitoja kohtaamisia ei voi korvata mutta tarpeen tullen ihminen on kekseliäs ja jopa hyvin sopeutuvakin. Vuorovaikutus on kaikille meille tärkeää, ei pelkästään liiketoiminnoissa vaan työyhteisöissä ja kaikissa ihmissuhteissa. Siksi meidän on pystyttävä kommunikoimaan mahdollisimman luontevasti niissäkin olosuhteista, joissa ei ole luontaisia puitteita hyvälle vuorovaikutukselle. Useat meistä tekevät töitä tällä hetkellä etänä erilaisissa olosuhteissa; kenellä onnekkailla on järvinäkymä, kuka katsoo taas vastapäisen talon seinää. Yhteistä kuitenkin kaikilla meillä on, ettei ympärillämme ole niitä ihmisiä, joiden kanssa normaalisti kommunikoimme ja työskentelemme.
Leirinuotiolla
Leirinuotio nostattaa mieluisia mielikuvia. Varmaan kaikilla meistä on mukavia muistoja nuotioiden ääreltä. Tärkeitä ne ovat olleet ihmiskunnan historiassakin, siitä lähtien kun ihminen oppi hallitsemaan tulta noin 0,5-1 miljoona vuotta sitten, ovat leirinuotiot loimunneet. Leirinuotiot ovat aina olleet kommunikaatiokeskuksia. Nuotioille on kokoonnuttu ystävien ja kylänmiesten kanssa vaihtamaan ajatuksia ja mielipiteitä sekä kuulemaan ja kertomaan tarinoita. Valitettavasti elämme nyt aikaa, jossa leirinuotiot harvemmin ritisevät tai lämmittävät, ei ainakaan suurille ryhmille. Koska tarvitsemme luontaisesti vuorovaikutusta muihin ihmisiin, tulee leirinuotiot sytyttää muilla tavoin. Yrityksessämme leirinuotiona toimii Slack, se sytytetään rätisemään kolmena aamuna työviikon aikana aamukahvien aikaan. Vapaaehtoisesti työkaverit voivat tulla leirinuotiolle, vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia, ennen työpäivän alkua. Joku istahtaa nuotiollemme aamukahvipöydästään, toinen autostaan käsin. Vaihdamme ajatuksia, kerromme suunnitelmistamme tulevalle työpäivälle. Nuotio ei lämmitä mutta puheenporinaa siellä on.
Digitaalinen kohtaaminen
Pyrimmekö korvaamaan ihmisten välisen vuorovaikutuksen teknologialla? Näinhän sen ei tarvitse olla vaan asioita pitää osata yhdistää luonnollisella tavalla. Jokin aikaa sitten ystäväni etsiskeli sopivia ovenkahvoja talonsa sisäoviin remonttia tehdessään. Koska sopivia ei tuntunut löytyvän paikallisesti, ryhtyi hän etsiskelemään netistä. Vihdoin Italiasta löytyi sopivan näköiset ja hän päätti tilata yhteen oveen testattavaksi. Paketti tuli muutamassa päivässä ja tuote oli sellainen, kun pitikin. Niinpä hän päätti tilata kaikkiin oviin samanlaiset mutta kuitenkin hieman eri väriset kuin mallikappale. Päivä sen jälkeen, kun hän oli verkossa jättänyt tilauksen hänelle tuli yllättäen puhelu Italiasta. Puhelimessa oli mieshenkilö, joka huolestuneena kertoi, että olivat huomanneet, että hän oli tilannut aiemminkin mutta nyt uudessa tilauksessa kahvojen väri oli erilainen, kun aiemmassa. Siksi he olivat päättäneet ottaa yhteyttä ja varmistaa, ettei asiakkaalle koituisi turhaa harmia. Ei tullut harmia vaan tuli tunne, että asiakkaasta aidosti välitetään.
Asiakasyhteydet sekä tutkimukset, joihin liittyy haastatteluja, hoidamme nyt pääasiassa Teamsin avulla. Kukaan ei voi väittää, että teknologia korvaisi aidot kohtaamiset mutta on asioissa paljon hyviäkin puolia. Monesti säästyy aikaa ja ympäristöä, kun ajelut jää vähemmälle. Useasti jopa tuntuu, että luurit päässä olevat henkilöt keskittyvät tarkemmin siihen mitä itse tai vastapuoli puhuu. Häiriötekijöitäkin tuntuu olevan normaalia vähemmän. Kukaan ei ryntää neuvotteluhuoneeseen keskeyttämään. Tosin lapsien äännähtelyä kuulemme usein mutta nehän kuuluvat elämään, eikä niistä todellakaan haittaa ole. Aitoja kohtaamisia ei korvaa mikään mutta olen aika vakuuttunut, että niin etätyön kuin digitaalisten kohtaamisien kautta olemme löytäneet toimintamalleja, jotka ainakin osaksi tulevat jäämään myös jatkossa käyttöön.
Kohdataan siis toistaiseksi digitaalisesti.