Ajankohtaista

Vinkkejä kotisivujen uudistajalle ja ostajalle, osa 2

Google-löydettävyys, puhutteleva sisältö ja hyvä käytettävyys.

Hakukoneoptimointi eli näkyvyys hakukoneissa

Hakukoneoptimointi tarkoittaa, että kotisivusuunnittelussa huomioidaan hakukoneiden vaatimukset. Hyvin hakukoneoptimoidut sivut listautuvat hakukoneiden (kuten Google) luonnollisessa haussa hakutuloksissa korkealle. Näkyvyys hakukoneissa on paitsi edullinen, myös vakuuttava tapa saada kävijöitä kotisivuille.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potentiaalisen asiakkaan tehdessä hakua Googlesta esimerkiksi sanoilla ”leipomo Helsinki”, listautuu yrityksesi kotisivut näkyville ensimmäisten joukossa.

Pelkällä teknisellä optimoinnilla saadaan hakutuloksille hyvät lähtökohdat, mutta optimaalinen listautuminen vaatii myös laadukasta ja hyvin toteutettua sisältöä. Useimmat sisällönhallintajärjestelmät jäsentävät sisällön lähtökohtaisesti hakukoneystävällisesti.

Seuraavat asiat vaikuttavat kotisivujesi hakukonelöydettävyyteen:

Tekninen toteutus. Jos Google ei pääse sivustollesi, eivät ne voi myöskään löytyä hakukoneista. Google arvostaa lisäksi sivuston nopeutta.
Sivuston rakenne. Varmista, että rakenne helpottaa Googlea ymmärtämään, mitkä ovat sivustosi tärkeimmät sivut ja kuinka ne rakentuvat.
Hakusanat. Millä hakusanoilla tai hakulauseilla sivustollesi päädytään. Entä millä hakusanoilla haluaisit, että potentiaaliset asiakkaasi löytyvät sivuillesi. Varmista sivustosi näkyvyys näillä sanoilla.

Ylläpito ja tietoturva

Kotisivuprojektin alussa kannattaa varmistaa kuka on vastuussa sivuston ylläpidosta ja mitä ylläpitosopimukseen sisältyy. Sivujen ylläpitosopimukseen tulisi sisältyä vähintään sivuston varmuuskopiointi ja tietoturvaan liittyvät perusasiat.

Viime aikoina liikkeellä on ollut useita erilaisia viruksia ja haittaohjelmia, jotka saattavat saastuttaa myös kotisivuja. Yksi tärkeimpiä ja helpoimpia keinoja tietoturvasta huolehtimiseen on pitää ohjelmistot ajantasaisina sekä huolehtia riittävästä varmuuskopioinnista. Varmuuskopioinnilla huolehditaan siitä, että sivujen viimeisin versio on aina pilvipalveluun tallennettuna ja sieltä tarpeen vaatiessa helposti palautettavissa.

Kotisivujen käyttökoulutus

Kotisivupakettiimme sisältyy aina asianmukainen koulutus, jossa läpikäymme kuinka sivuja päivitetään, mitkä ovat oikeat kuvaformaatit sekä kuinka sisällön puolesta saatte sivuillenne mahdollisimman paljon kävijöitä (hakukoneoptimointi).

Luomalla kotisivuille lisäarvoa tuottavaa, mielenkiintoista ja visuaalisesti toimivaa sisältöä saat ihmiset klikkaamaan sivuillesi ja jakamaan materiaalia eteenpäin tuttavilleen.

Kotisivuostajan muistilista:

1. Määrittele tarkasti, mikä on sivuston tavoite ja aikataulu
2. Tavoitteen on oltava mitattavissa ja sen on oltava hyvin konkreettinen
3. Ota käyttöön maksuton seurantatyökalu, kuten Google Analytics
4. Kehitä sivustoa jatkuvasti ja tuota kiinnostavaa sisältöä, kuten blogitekstejä ja videoita
5. Kokeile uusia tapoja kerätä yhteydenottoja, kuten pop up-ikkunat tai kilpailut
6. Muista hyödyntää some-kanavia aktiivisesti
7. Huolehdi tarvittavista ohjelmistopäivityksistä, mikäli et ole sopinut ylläpidosta palveluntarjoajan kanssa

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy aina ajan tasalla

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Digitalisaation kasvu on avannut yrityksille lukuisia mahdollisuuksia kehittää toimintaansa ja tehostaa palveluitaan pilviratkaisujen avulla. Pilvipalveluiden maailmassa yritykset voivat valita julkipilven (public cloud) ja yksityisen pilven
Digitalisaation ytimessä ovat pilvipalvelut, jotka tarjoavat kapasiteettia datan hyödyntämiseen. Pilvipalvelut voivat kuitenkin muodostua yllättäväksi kulueräksi, jos palvelun hinnoittelu ja siihen liittyvät osa-alueet eivät ole selvillä.

Kiva kun kävit, mutta ethän mene vielä!

Tarjoamme teille nyt maksuttoman kartoituksen – varaa siis aika ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa yritystäsi!

Tai

Tilaa uutiskirjeemme alta, niin pysyt aina ajan tasalla, mitä alalla tapahtuu.