Ajankäytön ja sen järjestämisen haasteet aiheuttavat useimmille meistä stressiä. Kiire, deadlinet, aikaansaaminen, tuloksellisuus ja näiden kautta merkityksellisyys. Miten ihmeessä sitä oppisi johtamaan itseään niin, että saisi tehtyä haluamansa tai edes aikomansa? Pieni stressi on tutkitusti hyväksi, mutta kun stressi pitkittyy ja kroonistuu, seuraukset voivat olla vakavia.
Korona-aika on pistänyt meistä monet pysähtymään itsensä johtamiseen liittyvien kysymysten äärelle. Itsensä johtaminen on korostunut entisestään ja sitä pidetään myös yhä enemmän tulevaisuuden työelämän uutena normaalina. Me Integralilla olemme mukana luomassa tulevaisuuden työelämää. Alla muutama perus vinkki itsensä johtamisen haasteiden selättämiseksi.
Suunnittele ja aikataulua
Hyvin suunnitellulla on usein suurempi todennäköisyys toteutua. Käsitys siitä, mitä olen tekemässä ja milloin on hyvä luoda itselleen. Suunnitelmat voivat olla päivä-, viikko- tai kuukausitason näkemyksiä työn ja tekemisen jakautumisesta ko. aikajaksolle. Itselleen on hyvä tehdä selväksi, mitä haluaisin tuona aikanasaada aikaiseksi. Deadlinet antavat kummasti ryhtiä itse kullekin.
Priorisoi
Mitkä asiat ovat tärkeimpiä, jotka haluat saada aikaiseksi? Mikä on oleellista ja mikä on oheiskohinaa? Miten arvotat tehtävät ja mitkä ovat päätavoitteesi? Mistä tiedät, oletko saavuttanut ne?
Delegointi
Ole vuorovaikutuksessa ympäristösi kanssa. Onko osa tehtävistä sellaisia, joiden vastuuta ja suorittamista voisit jakaa? Voiko työtä tehdä yhdessä vai onko tämä edes sinulle kuuluva asia? Kuka tai ketkä voisivat olla avuksi asiassa?
Minä itse
Miten käytät aikaasi? Ongelma ei useinkaan ole itse aika, vaan sen käyttäminen. Onko sinulla suunnitelma tai näkemys, mitä pitää saada tietyssä ajassa tehtyä? Ovatko tavoitteet selvillä? Miten varmistat, että keskityt olennaiseen? Tunnenko omat työtapasi? Millaisia arvoja haluat itse edustaa, mikä on sinulle tärkeää ja miten se näkyy ajankäytössäsi? Mitä valintoja teet sen pohjalta?
Teknologia
Ajankäytön suunnitteluun ja hallintaan on olemassa myös työkaluja. Me Integralilla olemme asiantuntijoita Officen ohjelmien käytössä ja hyödynnämme niiden valtavaa potentiaalia kaikessa suunnittelussa ja tekemisessä. Esimerksiksi MS Teamsin tarjoamat mahdollisuudet yksilölle ja ryhmälle auttavat hallinnoimaan tekemistä transparentimmin ja systemaattisemmin. Omat ja yhteiset työtilat ja tiedostot mahdollistavat töiden etenemisen helpomman suunnittelun ja seurannan. Office 365 työkalujen avulla pystymme rakentamaan ryhtiä arjen suorittamiseen.