Jo totutusti Gartner ennustaa seuraavan vuoden IT-painotuksia. Sen mukaan yritykset kasvattavat Euroopassa IT-ostojaan 9,3 %. Kasvu jatkuu siis edelleen, vaikka ympäristössä on kovia taloudellisia paineita. Tietoturvan nousu on osa varautumista kohonneisiin uhkatasoihin, joita toimintaympäristössä nyt esiintyy ja jotka on tunnistettu.
Eri osa-alueet tulevat kasvamaan seuraavanlaisesti:
- tietoturva ja riskien hallinta 16 %
- ohjelmistot 14,5 %
- IT-palvelut 11,8 %
- laitteet 4,6 %
- tietoliikennepalvelut 4,4 %
Jokaisella yrityksellä on omanlaisensa tilanne, mutta yksi asia on varma: kaikki yritykset joutuvat ratkaisemaan IT:hen liittyviä kysymyksiä osana liiketoimintansa arkea ja tulevaisuuden kehitystään. Koska IT on olennainen osa kaikkia yritysten toimintoja, sen ratkaisuilla on entistä laajempi vaikutus kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin.
Tästä syystä IT ja henkilöstöhallinto (HR) ovat avainasemassa tulevaisuuden organisaatioiden muutosprosesseissa, olivatpa nämä muutokset sitten millaisia tahansa yrityksessä. On tärkeää ymmärtää, miten nämä roolit toteutetaan käytännössä ja miten ne vaikuttavat koko organisaation toimintaan.
Huomioitavat kehityssuunnat
- Pilvipalvelut ja kapasiteetin käyttö
Pilvipalveluiden suosio on jo jatkunut pitkään, eikä loppua ole näkyvissä. Samanaikaisesti vastuullisuuden mukanaan tuoma tarkastelu muun muassa energian käytön osalta on nostanut esille kapasiteetin käytön arvioinnin sekä edullisempaan paikkaan sijoitettavan arkistoitavan datan määrän. - Ohjelmistojen ja datan merkitys
Yritysten odotetaan kasvattavan menojaan ohjelmistoratkaisussa. Osana kulutason nousua ovat dataan ja sen hyödyntämiseen liittyvät ratkaisut sekä automaation (tietovirtojen) parantaminen. Erilaiset apit ja rajapinnat jatkavat kasvuaan. - Tekoäly
Tekoälystä puhutaan paljon, ja erilaisia sovelluksia kehitetään koko ajan lisää. Aihe on kiinnostava ja merkityksellinen kaikille yrityksille, joten asiasta pitää olla tietoinen. - Tietämys ja osaaminen
Erilaisten uusien teknologioiden ja mahdollisuuksien lisääntyessä, vaatimusten muuttuessa ja rajapintojen moninaisuuden lisääntyessä tarvitaan yhä enemmän osaamista ja ymmärrystä eri osa-alueiden muodostaman kokonaisuuden hallinnoimiseksi. Osaamisvaatimukset kasvavat ja kumppaneiden merkitys korostuu.