Ajankohtaista

Onko yrityksessäsi toimiva datakulttuuri?

Onko yrityksesi datakulttuuri kunnossa?

Moni yritys haluaa hyödyntää omistamaansa dataa, mutta harva oikeasti tekee niin. Käyttämätön ja hyödyntämätön data onkin resurssien hukkaamista. Miten siis rakentaa datakulttuuria yritykseen, jossa halutaan hyödyntää dataa liiketoiminnassa ja sen kehittämisessä?

Datakulttuuri on osa yrityksen kulttuuria

Datakulttuuri määrittää, miten meidän yrityksessämme suhtaudutaan dataan ja miten sen kanssa toimitaan. Kuten muukin kulttuuri, myös datakulttuurin kehittäminen vaatii aikaa, sitoutumista ja sitkeyttä. Datakulttuurin kehittäminen vaatii niin teknologisten ongelmien ratkaisua kuin ihmisten käyttäytymisen muuttumista. Näiden lisäksi dataa tulee osata lukea ja analysoida. Kuten kaikissa asioissa, nämä seikat ovat ratkaistavissa.

Data vaatii tunnistamista, hallintamallia ja omistajuutta

Jotta datan hyödyntäminen onnistuu, yrityksen tulee tunnistaa oma datansa. Mitä meillä on ja missä. Dataa pystyy hyödyntämään, kun yritykselle on suunniteltu datakulttuuria tukeva tiedon hallintamalli. Data vaatii myös omistajuutta. Tietosisällön on vastattava sitä, mitä on sovittu.

Parhaimmillaan datakulttuuri myös tukee yrityksen varsinaista yrityskulttuuria. 

Data ja työvälineet sekä osaaminen

Mitä paremmin yrityksen eri tasoilla voidaan hyödyntää dataa, sitä paremmin taklataan prosessien aikaviiveitä ja tehottomuutta. Samalla mahdollistetaan tietä AI:n hyödyntämiselle. Tekoälyn hyödyntäminen edellyttää, että ihmiset organisaatiossa ymmärtävät datan merkityksen ja mahdollisuudet.

Pelkästään tietämys ei riitä, sen lisäksi on oltava työkalut datan hyödyntämiseen. Tässä hyvä esimerkki on PowerBI, jonka avulla tietojen esittäminen Teamsissa on sujuvaa.

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy aina ajan tasalla

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Data on tärkeää yrityksen liiketoiminnalle, ja sen rooli on kasvanut entisestään digitalisaation myötä. Data auttaa yritystä parempaan päätöksentekoon ja asiakasymmärrykseen, sen avulla on mahdollista tehostaa
Elämme aikakautta, jossa tiedon merkitys on suurempi kuin koskaan aiemmin. Samanaikaisesti saatavilla olevan tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Määrän kasvuun on vaikuttanut mm. digitalisaatio ja

Kiva kun kävit, mutta ethän mene vielä!

Tarjoamme teille nyt maksuttoman kartoituksen – varaa siis aika ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa yritystäsi!

Tai

Tilaa uutiskirjeemme alta, niin pysyt aina ajan tasalla, mitä alalla tapahtuu.