Ajankohtaista

Puhutaan tietoergonomiasta – IT:n vaikutus hyvinvointiin

Tietoergonomia

Tietotyö on muovannut tämän päivän työkenttää, ja tiedon tulva haastaa meidät kaikista suunnista. Tiedon määrä kasvaa jatkuvasti ja uuden tiedon omaksuminen on välillä raskasta aivoillemme. Tietotyö sisältää tiedon keräämiseen, jäsentämiseen ja käyttöön liittyviä töitä. Tämän ajan tietotyössä korostuvatkin tiedonkäsittelyyn liittyvät vaatimukset.

Tietotyö kuormittaa aivoja

Työturvallisuuskeskuksen mukaan tietotyössä tarvitaan huomiokykyä, monisuorittamista, muistia, päätöksentekokykyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Jatkuva tarve oppia uutta edellyttää paitsi oman osaamisen päivittämistä myös uusien toimintamallien ja teknologioiden omaksumista, mikä puolestaan asettaa aivoillemme merkittävää kuormitusta.

Aivomme ovat keskeisessä roolissa tietotyön suorittamisessa. Jatkuva ja vaativa tiedon käsittely saattaa aiheuttaa kognitiivista kuormitusta. Sitä lisäävät muun muassa jatkuva työn keskeytyminen tietotulvan ja aikapaineen lisäksi.

Kuormituksen hallinta työpaikoilla

Työpaikoilla on merkittävä vastuu kuormituksen hallinnassa, ja tämä edellyttää yhteistä panosta käytänteiden ja toimintatapojen kehittämisessä. Tämä ei kuitenkaan yksinään riitä, vaan datan roolin korostuessa on syytä pohtia myös työvälineitä ja -alustoja. Kuinka hyvin käytössä olevat ratkaisut tukevat työn suorittamista? Miten käytettävä data ja tieto voidaan tarjoilla käyttäjälle mahdollisimman joustavasti ja oman työn suorittamista mahdollistaen. Kuinka käytettävää tieto käyttäjälle on?

Työturvallisuuskeskuksen mukaan tietojärjestelmien tiedon käytettävyyteen on kiinnitettävä huomiota. Jos käyttäjä ei pysty hahmottamaan vastaanottamaansa tai hänelle tarjottua tietoa, tieto ja ymmärrys katoavat.

Datan ja tiedon käytön kasvaessa on tärkeää pitää mielessä, miten ihmiset voivat parhaiten hyödyntää sitä. On pohdittava, miten toimintatavat tukevat tiedon käsittelyä ja miten dataa ja tietoa tarjoillaan käyttäjille optimaalisesti.

Tietotyön kolme kerrosta

  1. Käytännössä yrityksissä tietotyö rakentuu kolmen kerroksen varaan.
    Alin kerros käsittää teknologiset ratkaisut ja data-arkkitehtuurin.
  2. Keskikerroksessa ovat järjestelmävalinnat, jotka vaikuttavat käyttäjien päivittäiseen työhön.
  3. Kolmas kerros muodostuu ihmisistä ja heidän käyttämistään järjestelmistä. Organisaation toimintamallit ja yrityskulttuuri vaikuttavat merkittävästi siihen, miten järjestelmiä hyödynnetään.

Missä vaiheessa oma organisaatiosi on datan hyödyntämisessä ja datakulttuurin rakentamisessa? Mitä asioita olisi syytä harkita ja mistä aloittaa? Jos nämä kysymykset herättävät kiinnostustasi, ota rohkeasti yhteyttä meihin. 

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy aina ajan tasalla

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Vuoden 2024 alusta voimaan astunut pelastuslaki tuo merkittäviä muutoksia paloturvallisuuden varmistamiseen. Uuden lain mukaan asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy asukkailta kiinteistön omistajille, kuten taloyhtiöille,
IoT-maailma (esineiden Internet) kehittyy jatkuvasti. Uusia innovaatioita ja sovelluksia syntyy kiihtyvällä tahdilla. Tässä artikkelissa esittelemme IoT:n viimeisimmät kuulumiset ja ajankohtaiset trendit, jotka muokkaavat IoT:n tulevaisuutta.