ICT-sanasto haltuun
AI (artificial intelligence), Tekoäly – Teknologia, kone tai ohjelma, joka jäljittelee inhimillistä päättelyä ja ihmiselle tyypillisiä älykkyyttä vaativia toimintoja.
BI (Business Intelligence), Liiketoimintatiedon hallinta – On apunasi tietojen hankinnassa, tallennuksessa, analysoinnissa ja seurannassa. Mahdollistaa datan helpomman ja selkeämmän visualisoinnin.
Daas (Data as a Service) – Työpöydät palveluina eli virtuaalisten sovellusten ja työpöytien toimittamista turvallisesti pilvipalveluista mihin tahansa laitteeseen ja paikkaan.
Domain eli verkkotunnus – Tunnetaan tuttavallisemmin nettiosoitteena esim. www.integral.fi.
ERP-järjestelmä – Organisaation oma toiminnanohjausjärjestelmä palveluiden ja prosessien hallintaan. Tietojärjestelmään on yleensä integroitu monia eri toimintoja, kuten organisaation sekä asiakkuuksien välinen palveluportaali tikettien kirjausta ja käsittelyä varten.
Hosting-palvelu – Asiakkaan toiminnan tai palvelun sijoittamista palveluntuottajan palvelimelle.
ICT (Information and Communication Technology) – Kaikkea digitaalisesti tapahtuvaa liikennöintiä. Tietoa käsitellään ja siirretään eri ohjelmien, laitteiden, langallisten sekä langattomien yhteyksien välityksellä.
IOT (Internet of things) eli esineiden internet – Järjestelmiä, joissa laitteet liitetään esimerkiksi antureilla ja sensoreilla verkkoon ja saadaan etäseurannan kautta dataa, mitä halutaan seurata.
IT (Information Technology)– Tarkoittaa tietokoneiden sekä digitaalisen tietoliikenteen avulla tehtävää tietojen muokkaamista, tallennusta tai hakua.
IT-ulkoistus – IT-asioihin erikoistunut yritys ottaa kokonaisvastuun asiakkaan IT-ylläpidosta tai joistain sovituista osa-alueista.
Koneoppiminen (Machine learning) – Tekoälyn osa-alue, jonka tarkoituksena on saada kone parantamaan suorituskykyään itsenäisesti oppimalla pohjatiedon ja mahdollisen käyttäjän toiminnan perusteella, ilman erillisiä toimintaohjeita.
Kyberuhka – Erilaisia Internetissä piileviä vaaroja, joita voivat olla esimerkiksi tietomurrot, virukset, erilaiset huijausyritykset, kiristykset tai palveluhyökkäykset.
Kyberturvallisuus (Cyber Security) – Turvallisuuden osa-alue, jolla pyritään sähköisen ja verkotetun yhteiskunnan turvallisuuteen. Kyberturvallisuudessa tunnistetaan, ehkäistään ja varaudutaan sähköisten järjestelmien häiriöiden vaikutuksiin.
LAN lähiverkko – Rajoitetulla maantieteellisellä alueella toimiva tietoliikenneverkko. Esimerkiksi yhden yksittäisen yrityksen yhden toimipisteen verkko.
Microsoft Teams – Microsoftin yhteistyöalusta, joka mahdollistaa muun muassa videotapaamiset, ryhmätyöskentelyt, chatit, puhelut sekä reaaliaikaisen tiedostojen jaon.
MPLS (Multiprotocol Label Switching) – Ohjaa ja kuljettaa IP-paketteja ennalta määriteltyjen yhteyksien ylitse nopean runkoverkon solmujen kautta ilman, että solmujen tarvitsee tehdä erillistä reititystä.
O365 – Microsoftin pilvipohjainen palvelu, jossa on käyttäjän palvelupaketista riippuen mahdollista käyttää kaikkia Office-ohjelmia sekä palveluita paikkariippumattomasti verkon välityksellä. Palveluihin kuuluu muun muassa Word, Excel, Powerpoint, Teams, Exchange, Sharepoint ja Onedrive.
Palomuuri – Laite tai ohjelmisto, jonka tarkoituksena on estää asiaton pääsy verkosta toiseen, varsinkin internetistä lähiverkkoon. Useimmiten palomuuria tarvitaan avoimesta Internet-yhteydestä tulevilta hyökkäyksiltä suojautumista varten.
Palvelin, serveri – Tietoliikenteen yhteydessä tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tällaista ohjelmistoa suorittavaa tietokonetta kutsutaan palvelimeksi. Palvelinohjelmistojen tehtävänä on tarjota erilaisia palveluja muille ohjelmille joko tietokoneverkon välityksellä tai paikallisesti samassa tietokoneessa.
Palvelupyyntö, Tiketti – Asiakkaiden ja organisaation sisäiset tiketit kirjataan toiminnanohjausjärjestelmään, josta ne osoitetaan oikeille henkilöille ratkaistavaksi.
Pilvipalvelu – Pilveen voit varmuuskopioida tärkeät tiedostosi ja päästä niihin käsiksi kaikilta laitteiltasi.
Puheratkaisu – Asiakaspalvelujärjestelmä monikanavaiseen asiakaspalveluun ja onnistuneisiin asiakaskohtaamisiin.
Saas (Software as a Service) – Ohjelmiston hankkimista palveluna perinteisen lisenssipohjaisen tavan ja ohjelmiston asentamisen sijaan.
Tietojen kalastelu, verkkourkinta (Phishing) – Tietojen kalastelulla pyritään saamaan uhri luovuttamaan salasana- tai luottokorttitietoja tai muita henkilökohtaisia tai salaisia tietoja yrityksestä. Useimmiten tietojen kalastelu tapahtuu sähköpostitse tai soittamalla. Tyypillisessä tapauksessa soittaja tai viestin lähettäjä on erittäin vakuuttavan oloinen ja ottaa yhteyttä tunnetusta organisaatiosta.
URL (Uniform Resource Locator) – Käytetään osoittamaan WWW-sivuston tai tiedoston sijaintia internetissä.
VPN-yhteys (Virtual Private Network) – Virtuaalinen erillisverkko. VPN-yhteyden tarkoituksena on salata dataliikenne ja muodostaa ikään kuin putki, jonka kautta tieto kulkee suojatun palvelimen kautta sivustolle tai sovellukseen, jota käytetään.
WLAN –Langatonta tiedonsiirtoa hyödyntävä lähiverkko.
5G – Viidennen sukupolven datayhteys, joka mahdollistaa entistä nopeamman ja suuremman tiedonsiirron. Huippunopeuden ansiosta langattomaan verkkoon pystytään liittämään yhä monipuolisemmin erilaisia kodin tai yrityksen laitteita.
Toivottavasti listaus oli sinulle hyödyllinen. Voit aina palata listaan takaisin, jos jokin termi mietityttää.