Ajankohtaista

Tuovatko pilviratkaisut säästöjä – vinkit pilven hallintaan

Eräs tämän ajan merkittävimpiä muutoksia teknologian tuomissa mahdollisuuksissa ovat erilaiset pilvestä tarjottavat palvelut ja ratkaisut. Ne tuovat erityisesti skaalautuvuutta ja joustavuutta liiketoimintaympäristöihin.

Pilvimatka on hyvä suunnitella etukäteen, jotta se saadaan vietyä eteenpäin hallitusti. Käytännössä matkassa on hyvä edetä pala kerrallaan, eikä pyrkiä tekemään kerralla kaiken kattavaa suurta loikkaa. Lisäksi usealla yrityksellä on käytössään hybridiratkaisu, jossa hyödynnetään sekä konesali- että pilvikapasiteettia.

Pilvi ja sen tarjoamat ratkaisut ovat kuitenkin vain väline työn toteuttamiseen. Sen vuoksi on erityisen tärkeää miettiä, miten toimintatavat muuttuvat pilviratkaisujen myötä. Vanhojen toimintatapojen ylläpitäminen uusien teknologiaratkaisujen kanssa aiheuttaa usein vain lisää kuluja. Pilvisiirtymässä onkin usein tarvetta prosessien ja toimintatapojen muuttamiseen. Helpoin esimerkki lienee kaikille tuttu Teams.

Vinkit pilven hallintaan

  1. Käytä harkintaa. Miten pilven hyödyt konkretisoituvat? Mieti toiminnallisia hyötyjä, kuten liiketoiminnan skaalautuvuus ja ketteryys.
  2. Mieti pilvistrategia liiketoiminnan tarpeista. Huomioi mahdolliset tulevaisuuden tarpeet, jotka ovat jo tiedossa.
  3. Rakenna tai rakennuta pilvihallintamalli ja päivitä sitä tarvittaessa. Mitä tehdään itse ja mitä tekee kumppani?
  4. Vaikuttaako pilviratkaisu ihmisten työtapoihin ja prosesseihin? Mieti, miten vaikutukset on huomioitu.
  5. Muista, että tietoturvan ja tietosuojan tulee olla kunnossa pilviratkaisussa.

Askarruttaako pilvisiirtymä ja tulevaisuuden IT-arkkitehtuuri? Haluatko sparrata asiantuntijoidemme kanssa yrityksenne IT-arkkitehtuurista tai muihin IT:hen liittyvistä asioista. Ota yhteyttä, myynti@integral.fi

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy aina ajan tasalla

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Onko yrityksesi IT-ympäristö tehokkuuden este vai mahdollistaja? IT:n hallinta vie aikaa ja resursseja sekä vaatii erityisosaamista. Integralin Service Desk -palvelu vapauttaa organisaatiosi keskittymään ydinliiketoimintaan ja
Vuosi 2025 tuo merkittäviä muutoksia teknologian saralla. Kehityksen ytimessä ovat tekoäly, pilvipalvelut, kyberturvallisuus, kestävä kehitys sekä virtuaaliset ja laajennetut todellisuudet. Näiden teknologioiden vaikutus ulottuu kaikkialle

Kiva kun kävit, mutta ethän mene vielä!

Tarjoamme teille nyt maksuttoman kartoituksen – varaa siis aika ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa yritystäsi!

Tai

Tilaa uutiskirjeemme alta, niin pysyt aina ajan tasalla, mitä alalla tapahtuu.