Ajankohtaista

Vastuullisuus yrityksen ICT:n näkökulmasta

Yrityksen vastuullisuus ICT:n näkökulmasta

Vaikka vastuullisuus ja IT ovat kaksi erillistä käsitettä, niillä on tänä päivänä paljonkin yhteistä kosketuspintaa toisiinsa. Vastuullisuuden kolme osa-aluetta (ESG-viitekehys) ovat ympäristö, yhteiskunta (sosiaalinen) ja hallinto.

Vastuullisuus toteutuu yrityksen henkilöstön ja johdon arjen toiminnassa ja on seurausta kaikista niistä päätöksistä ja valinnoista, joita yrityksissä tehdään. Samanaikaisesti vastuullisesti toimivien yritysten läpinäkyvyys tarkasteltavien asioiden suhteen auttaa yritystä vahvistamaan omaa mainettaan vastuullisena ja arvostettavana toimijana. Vastuullisuuden nähdään olevan osa yrityksen riskien hallintaa.

Tärkeät osa-alueet vastuullisuudessa

Tarkasteltaessa ICT:n roolia yrityksen vastuullisen toimintatavan toteutuksessa on kiinnitettävä huomiota ainakin seuraaviin osa-alueisiin.

  1. Ympäristövastuullisuus. IT:llä on ympäristövaikutuksia, jotka on hyvä tunnistaa ja pyrkiä minimoimaan. Esimerkkinä energian kulutus ja sen optimointi, välineistön kierrättäminen (tietokoneet, puhelimet, päätelaitteet ym.), oheistarvikkeiden kulutus ja käyttö (mm. tulostaminen ja väriaineet).
  2. Tietoturva. Yritykset ovat vastuussa asiakkaidensa ja henkilöstönsä tietojen suojaamisesta. Tietomurrot ja tietovuodot voivat aiheuttaa vakavia ongelmia, ja vastuullisuus edellyttää tietoturvan korkeaa priorisointia.
  3. Tietosuoja ja GDPR. Tietosuoja on tiedon omistajan keskeinen oikeus, ja organisaatioiden on varmistettava, että ne käsittelevät henkilötietoja vastuullisesti ja suojaavat niitä lain vaatimalla tavalla. Tämä edellyttää teknologian lisäksi toimivia prosesseja ja tietämystä henkilöstöltä.
  4. Tekoälyn hyödyntäminen. Tekoälyn käyttökohteiden lisääntyessä on syytä tarkastella käyttöön ja tuloksiin liittyviä seikkoja, kuten esimerkiksi päätöksenteon oikeudenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä.
  5. Datan hyödyntäminen. Organisaatioiden on varmistettava, että ne hallitsevat dataa vastuullisesti koko sen elinkaaren ajan. Tähän kuuluvat tietojen keräämien, tallennus, käsittely, siirto ja hävittäminen. Samalla asiaan liittyvien riskien tunnistaminen ja hallinta ovat osa tätä prosessia.
  6. Hyvä hallintotapa. Tällä viitataan organisaation hallinnointi- ja johtamiskäytäntöihin, joiden tavoitteena on varmistaa tehokas ja vastuullinen toiminta. Tähän sisältyvät periaatteet, käytännöt ja säännöt, jotka auttavat ihmisiä organisaatiossa tekemään päätöksiä, jotka palvelevat organisaation sidosryhmiä. Keskeisiä piirteitä hyvässä hallintotavassa ovat avoimuus, vastuullisuus, oikeudenmukaisuus, läpinäkyvyys ja eettisyys.
  7. Vastuullinen toiminta. Yritksen pyrkimystä ottaa vastuu siitä, miten sen päätökset ja tekemiset liiketoiminnan harjoittamisessa vaikuttavat yhteiskuntaan ja ympäristöön – myös eettisistä näkökohdista tarkasteltuna.

Jaa artikkeli:

Tilaa uutiskirjeemme ja pysy aina ajan tasalla

Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää

Sinua voisi kiinnostaa myös

Kotimaisen työn merkitys on meille kaikille tärkeä. Tarjoamalla työtä vahvistamme alueemme taloutta ja työllisyyttä, ja vaikutukset ulottuvat laajalle. Myös yhteiskunta saa verotuloja.
Vuoden 2024 alusta voimaan astunut pelastuslaki tuo merkittäviä muutoksia paloturvallisuuden varmistamiseen. Uuden lain mukaan asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy asukkailta kiinteistön omistajille, kuten taloyhtiöille,

Kiva kun kävit, mutta ethän mene vielä!

Tarjoamme teille nyt maksuttoman kartoituksen – varaa siis aika ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa yritystäsi!

Tai

Tilaa uutiskirjeemme alta, niin pysyt aina ajan tasalla, mitä alalla tapahtuu.