Integraatiot

Integraatiot sujuvoittavat tiedon siirtymistä eri järjestelmien välillä, esimerkiksi operatiivisen toiminnan ja laskutuksen välillä oleva integraatio säästää työtunteja ja vähentää inhimillisten virheiden riskiä.

Yrityksissä, joissa tietojärjestelmät on integroitu hyvin, työntekijät voivat säästää jopa 40 % ajasta, joka muuten menisi manuaaliseen tiedon syöttämiseen! Näin integraatiot eivät ainoastaan paranna tehokkuutta, vaan myös lisäävät työn mielekkyyttä, kun työntekijät voivat keskittyä olennaisempiin tehtäviin.

Integraatiot eri ohjelmistojen välillä muokkaavat tiedon järjestelmien ja käyttäjien hyödynnettäväksi. Tyypillisesti dataa siirretään taloushallinnon ja palkanlaskennan ohjelmistoihin tai asiakastietoa markkinoinnin automaation ja CRM:n välillä, mutta myös muut integroinnit ovat tulleet arkipäiväisiksi.

Integraatiot kannattaa suunnitella huolellisesti. Hyvä tietoarkkitehtuuri ja näkemys prosessin tarpeesta auttaa integraation suunnittelussa ja toteutuksessa. Hyöty perustuu siihen, että data on eheää ja siirretty oikein. Integraation toteutuksen testaaminen on vaihe, jota ei kannata ohittaa liian joutuisasti.