Teknologia täydentää ihmisen kyvykkyyttä. Ihmisen ja teknologian välinen suhde on lähentynyt kiihtyvällä vauhdilla viime vuosien aikana. Alkaneen vuoden aikana lähentymisen voidaan sanoa jatkuvan. Näin toteaa aivotutkija Katri Saarikivi DNA:n raportissa.
Mitä IT:n vauhdikas kehittyminen tarkoittaa HR-johtajan näkökulmasta?
On päivänselvää, että teknologian vauhdikas kehittyminen on muuttanut ja tulee muuttamaan lähes jokaisen työpaikan toimintaympäristöä merkittävästi. Teknologiset ratkaisut ovat osa työn tekemistä ja arjen toteutumista useimmilla työpaikoilla. Olemme riippuvaisia teknologiasta.
Parhaimmillaan teknologian katsotaan auttavan ja täydentävän ihmisen ajattelutoimintaa, mitä myös aivotutkija Saarikivi pitää järkevänä. Suhde teknologiaan on hänen mukaansa optimaalinen, kun se auttaa meitä selviytymään, ratkomaan ongelmia ja kehittymään paremmaksi. Teknologia voi aiheuttaa myös kuormaa. Tämä tapahtuu hänen mukaansa silloin, kun teknologian käyttö aiheuttaa enemmän harmia kuin iloa.
Teknologia on kuitenkin tullut jäädäkseen. Mitkä ovat ne asiat, jotka nousevat esille organisaatioissa teknologisen kehityksen jatkuvasti kiihtyessä ja toimintatapojen muuttuessa?
Osaaminen ja tietämys
Osaamisella ja tietämyksen kehittämisellä on jatkuvasti kasvava merkitys organisaatioiden uudistumisen mahdollistajana. Muutosvastarinnan pienentäminen osaamisen ja tietämyksen kasvattamisen kautta on mahdollisuus yrityksille.
Koulutusalustat
Jatkuva osaamisen ja tietämyksen päivittäminen liittyy myös henkilöstön sijaintiin. Osaamisen päivittäminen on pystyttävä tekemään omasta työpisteestä käsin, usein itselle sopivana aikana. Tämä tarkoittaa erilaisten koulutusalustojen ja kurssien toteuttamista.
Tietoturva
Tietoturvan heikoimman lenkin sanotaan olevan ihminen. Huolimatta kaikista meidän teknologisista suojakeinoistamme, väärä avattu tiedosto tai huolimattomuus voi aiheuttaa tietoturvariskin realisoitumisen organisaatiossa. Tietoturvan jatkuva päivittäminen vuosikellon mukaisesti on osa tietoturvan toteuttamista organisaatioissa.
Datan merkitys
Lähes kaikki työ toteutuu erilaisten ohjelmistojen ja alustojen kautta. Näiden käyttämisessä järjestelmään syötetyllä datalla on suuri merkitys yritysten tuotannontekijänä. Jos data on virheellistä, epätarkkaa tai sitä ei ole syötetty järjestelmään, ei sitä voida hyödyntää. Tämä taas aiheuttaa virheitä raportteihin ja datan analyyseihin. Henkilöstön ymmärrys datan merkityksellisyydestä ja sovituista toimintatavoista on tärkeässä roolissa datan hyödyntämisen ja analysoinnin kanssa.
Viestintä
Ihmisten sanotaan joskus olevan samalla aaltopituudella, jolloin keskinäinen viestintä on helppoa ja yhteinen ja suoriutuminen tehtävässä on korkealla tasolla. Kommunikoinnin digitalisoituessa aivomme eivät niin helposti pysty asettumaan samalle taajuudelle. Viestinnän merkitys työyhteisön tuloksen tekemisen mahdollistajana on usein jätetty vähemmälle huomiolle. Miten ihmisten mahdollistetaan ja odotetaan viestivän organisaation toimintaympäristössä?
Etätyö ja joustavuus työajoissa
Teknologia mahdollistaa monissa työtehtävissä työn toteuttamisen etänä. Etätyön lisääntyessä on noussut esille myös etätyön mukanaan tuomat haasteet. Milloin työntekijä eristäytyy tai ei saa riittävästi huomiota esimieheltään? Yhteisten toimintamallien ja teknologian käyttämisen käytänteet ovat tärkeitä osatekijöitä työhyvinvoinnin rakentamisessa. Teknologia on vain väline, sisältö ja käyttötavat on päätettävä yhdessä.
Uudenlaiset taidot ja datatieteet
Yritysten rakenne koostuu karkeasti kolmesta osa-alueesta: käytössä oleva teknologiasta, datasta ja ihmisistä. Nämä kolme osa-aluetta muodostavat kokonaisuuden, jossa erilaissa toimintaympäristöissä muodostuu yritysten sisäinen liiketoimintaympäristö. Miten tämä kolminaisuus saadaan toimimaan yhteen uudella tavalla siten, että jokaisen osa-alueen parhaimmat piirteet saadaan valjastettua yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi?
Teknologia antaa mahdollisuuden käsitellä dataa ja rakentaa toimintamallit ja prosessit organisaatioon. Ihmisten pitää pystyä toteuttamaan annettuja tehtäviä näitä hyödyntäen. Kehittäminen tapahtuu ymmärtämällä, miten näitä tuotannontekijöitä voidaan yhdessä viedä eteenpäin mahdollisuuksia hyödyntäen. Tämä vaatii kokonaisuuden jaettua ymmärtämistä ja näkemyksellisyyttä.
Yrityskulttuuri
Mitä teknologia ja kehitys tarkoittaa yrityksen yrityskulttuurissa? Miten avointa data on, voidaanko sitä hyödyntää ja jos, niin miten? Onko tarvittavat automaatiot tehty, vai toimintaanko vielä manuaalisesti tietoa siirtäen? Kulttuuri on se, miten ihmiset toimivat olemassa olevien ratkaisujen kanssa. Samalla se on näkymätön koodisto siitä, kuinka suhtaudutaan uuteen ja erilaiseen toimintaan. Mahdollistaako se kehittymistä vai tukeeko olemassa olevaa?
Vastuullisuus ja etiikka
Vastuullisuuden vaateiden kasvaessa ja datan hyödyntämisen lisääntyessä törmätään usein kysymykseen etiikasta ja sen olemassaolosta. Miten suhtaudumme erilaisiin eettisiin kysymyksiin erimerkiksi tekoälyn tai olemassa olevan datan hyödyntämisessä? Missä foorumeissa organisaatiossa on otettu kantaa ja kenen näistä asioista pitäisi päättää?
HR-johtajan moninainen rooli
Esitetty lista ei ole missään nimessä kattava esitys siitä, mitä vaikutuksia teknologian kehittyminen tuo eri osa-alueille. Sen on tarkoitus nostaa esille HR-johtajan moninaista roolia eri osa-alueiden kysymyksiä pohdittaessa. Asiat eivät ole pelkästään IT-johtajan pöydällä, vaan siellä tehdyt teknologiset ratkaisut saattavat vaikuttaa merkittävällä tavalla yrityksen henkilöstöön ja heidän toimintaansa.
Tästä syystä IT-johtajan ja HR-johtajan on hyvä olla osaamistaan ja näkemyksiään jakava työpari.
Tutustu:
IT-palveluihimme
Tietoturvapalveluihimme
Lue lisää HR:n roolista tietoturvaratkaisuissa:
Opas: HR:n vastuu tietoturvasta
Webinaari: HR:n vastuu tietoturvasta
Blogi: Mitä on HR:n vastuu yrityksen tietoturvasta?